Visitekaartjes zijn en blijven nog altijd ongekend populair. Waar je ook komt, in welke branche je ook werkt: je zult ze altijd tegenkomen. Zelfs, of misschien juist, in het digitale tijdperk waarin wij leven. Je geeft jouw (potentiële) klant iets fysieks en blijvends van jou. Niet alleen contactinformatie, maar je geeft letterlijk en figuurlijk je visitekaartje af. Zoveel visitekaartjes, zoveel verschillende stijlen en ontwerpen. Wij hebben een aantal populaire stijlen voor jou op een rijtje gezet.
Een goede manier om extra goed op te vallen met jouw visitekaartje, is door het gebruik van kleuren. Met een kleurrijk ontwerp trek je altijd extra aandacht. Vooral mensen uit de creatieve hoek maken hier veel gebruik van. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld kunstenaars, grafisch ontwerpers of stylisten. Je kunt met zo’n kaartje namelijk direct al laten zien wat jij in huis hebt.
Let wel op dat de contactgegevens wel goed zichtbaar blijven. Daar draait het uiteindelijk natuurlijk allemaal om. Dit kan door bijvoorbeeld een (semi-transparant) vlak aan te brengen, zodat de tekst in ieder geval goed leesbaar is.
Je wilt professioneel en betrouwbaar overkomen met een visitekaartje. Het materiaal van het visitekaartje en jouw ontwerp zijn hierin cruciaal. Je kunt in je ontwerp prima kleur gebruiken, maar tot op zekere hoogte wel beperkt. Subtiele kleuren geven je kaartje een extra chique uitstraling. Populair zijn bijvoorbeeld aardse tinten, zoals bruin, taupe of terracotta. Zachte tinten geel of groen doen het daarbij ook altijd goed.
Naast je ontwerp, is ook en afwerking belangrijk. Met het aanbrengen van een glans laminaat of een mat laminaat geef je je kaartje net wat extra’s mee. Het glas laminaat zorgt voor een hoogglans afwerking, terwijl het mat laminaat zorgt voor een satijnachtige look-and-feel. Net wat jij mooi vindt en bij jou past!
Een visitekaartje zonder fratsen en overbodige onderdelen: het is misschien wel de meest populaire categorie. Het gebruik van kleuren is minimaal. De informatie die erop moet staan, staat erop. Maar ook geen letter meer. In veel gevallen vind je de (witte) voorkant de tekst met de contactgegevens. De achterkant is gereserveerd voor een bedrijfslogo of een ontwerp in jouw huisstijl. Deze kaartjes zijn tijdloos en kun je eigenlijk altijd en overal gebruiken. Het formaat van het visitekaartje is logischerwijs ook het meest gebruikelijk formaat: 5,5 x 8,5 cm.
Wil je helemaal een onuitwisbare indruk achter laten? Dan kun je voor extra bijzondere visitekaartjes gaan. Dit zijn kaartjes die je niet elke dag ziet en dus extra zullen opvallen. Denk aan een afwijkende vorm of een afwijkend materiaal. Een autoverkoper die een visitekaartje in de vorm van een auto weggeeft of een bakker met een visitekaartje in de vorm van een brood? Dat kan allemaal!
Een andere manier is het materiaal van het visitekaartje waar je voor kiest. Doorgaans wordt er gekozen voor papier van zo’n 300 of 350 gram/m2. Waar je ook voor zou kunnen kiezen, is bierviltjes karton of jouw visitekaartje gedrukt op een pvc-pasje. Je zult extra opvallen en uiteindelijk ook makkelijker in geheugen van jouw (potentiële) klant komen.
Nu weet je een aantal populaire categoriën. Een visitekaartje maken is de volgende stap en wij geven je graag een paar tips!
Tags: