Tips voor het maken van een menukaart

Het lijkt zo vanzelfsprekend: de menukaart die in vrijwel iedere horecagelegenheid op tafel ligt. Een handig overzicht van alle gerechten en drankjes die je kunt bestellen. Toch is er over iedere menukaart nagedacht. Een menukaart moet kort en bondig zijn, met hierin duidelijk de verschillende keuzes. Wij geven je 4 handige tips die jou helpen met het maken van een goede menukaart!


menukaart maken

Zorg voor een passende design

Een groot voordeel van een eigen menukaart maken, is dat je ook volledige controle hebt over het design. De menukaart draagt namelijk flink bij aan de beleving aan tafel. Het wordt niet voor niets het visitekaartje van de horeca genoemd. Zorg dus dat de gasten hierbij direct al het gevoel krijgen dat jij over wilt brengen. Dit gaat dan nog niet eens zozeer over de inhoud, maar puur het ontwerp. Denk hierbij aan het gebruik van kleuren, foto’s en afbeeldingen.

Kleur

Kleuren spelen - vaak onbewust - een grote rol in de keuzes die we maken en het gevoel dat we bij iets krijgen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Dit kun je ook eenvoudig toepassen in het kleurgebruik van de aankleding van je zaak en dus ook de menukaart. Zo zou de kleur groen een positief effect hebben bij de lunch. Voor het diner zou zwart dan bijvoorbeeld weer kunnen bijdragen. Terwijl bruin geassocieerd wordt met de traditionele horeca, zoals bijvoorbeeld bruine café's. Bedenk van te voren dus goed waar jij de focus op wilt leggen en probeer dit verwerken in je menukaart. Zorg er wel voor dat de aandacht uiteindelijk naar de inhoud gaat en de kleuren niet teveel afleiden.

Foto’s

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Zeker met eten en drinken bij eten en drinken draagt dit zeker bij. Jouw gast ziet direct wat er geserveerd wordt. Dit geeft duidelijkheid en een soort zekerheid. Daar zijn de meeste mensen maar wat blij mee.

Wel is het belangrijk dat als je gebruik maakt van foto’s, de foto’s ook echt uitnodigend zijn. Professionele foto’s, eventueel in een studio gemaakt, zijn dan ook geen overbodige luxe. Vergeet niet dat de foto’s jouw gerechten en dranken moeten verkopen. Een onaantrekkelijke foto zorgt juist voor het tegenovergestelde.

Duidelijke indeling van je menukaart

Weinig zo vervelend als moeten zoeken in een menukaart naar wat waar staat. Een goede en vooral logische indeling voorkomt dit eenvoudig. Hoe ver je het wilt categoriseren is een beetje afhankelijk van het aantal items op je menukaart. Dranken kun je bijvoorbeeld onderverdelen in ‘Frisdrank’, ‘Warme dranken’, ‘Wijn’ en ‘Bier’. Maar heb je veel soorten bier of wijn, dan kun je hier ook weer een onderverdeling in maken.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor gerecht. Onder het kopje ‘Lunch’ komen alle lunchgerechten te staan. Voor het diner is een verdeling voor- hoofd- en nagerecht het meest logisch. Jouw gasten zullen je dankbaar zijn voor een helder en logisch overzicht!

Wat is wat?

Er zijn, grofweg, twee soorten mensen: mensen die verrassingen houden en mensen die willen weten waar ze aan toe zijn. Daarom is het altijd aan te raden om een korte beschrijving te geven van de items op je menukaart. Een voorbeeld van zo een menukaart is een korte en zakelijke opsomming van de ingrediënten. Maar door de omschrijving wat ‘smeuiger’ te maken, overtuig je de mensen eerder. ‘Het heerlijk malse stuk vlees wordt geserveerd in een vers bereide saus’ klinkt een stuk beter dan ‘Stuk vlees in saus’. De focus komt hierdoor meer op het gerecht zelf te liggen, in plaats van op de prijs.

Prijzen op menukaarten

Niet leuk, maar onvermijdelijk: de prijzen noemen op je menukaart. De wet zegt hier het volgende over: ‘Wie aan consumenten goederen of homogene diensten verkoopt moet de prijzen vooraf bekendmaken. De prijs moet schriftelijk en ondubbelzinnig worden aangeduid.’ Helder verhaal, daar kun je dus niet omheen. Maar je wilt niet dat de focus op de prijzen ligt, maar juist op de producten en gerechten die je verkoopt. Een paar tips om te zorgen dat de prijs niet (te) veel aandacht krijgt:

  • Gebruik voor de prijs hetzelfde lettertype, maar ook grootte en dikte;
  • Gebruik afgeronde prijzen (bijvoorbeeld 2,- of 3,50);
  • Het weglaten van het €-teken is een goede optie. Zo wordt de associatie met geld minder;
  • Zet de goedkopere gerechten niet direct bovenaan, zo blijft alles interessant, ook voor de prijsbewuste gast;

Zo, dat waren een aantal belangrijke punten. Sommige had je zelf misschien wel aan gedacht, maar misschien heb je ook wel nieuwe inzichten gekregen. In ieder geval ga je nu goed voorbereid met jouw eigen menukaart aan de slag. Belangrijk om je ook goed in te lezen in de verschillende mogelijkheden qua afwerking en soorten menukaarten. Zo weet je zeker dat jij de menukaart lang goed houdt.

Tags:

14-10-2022
 
 

Reacties