Wat er niet mag ontbreken in je brochure

Een brochure drukken is eigenlijk altijd een goed idee. Waarom? Nou, je kunt er alle kanten mee op! Van programmaboekjes tot productcatalogi, het kan allemaal. En het mooie is dat je je brochure helemaal zelf maakt: van het materiaal, het aantal pagina’s tot het volledige ontwerp. Maar wat mag er nou écht niet ontbreken in jouw brochure?


visitekaartjes tips

Een aantrekkelijke cover

De cover is het gezicht van je brochure. Zorg er dan ook voor dat het een aantrekkelijke cover is die uitnodigt om te lezen én representatief is. Het maken van een brochure begint dan ook bij een goede cover. Het ontwerp zal natuurlijk niet voor iedereen gelijk zijn, maar toch zijn er wel een aantal basisregels waar je je aan kunt houden.

  • Een goede titel zorgt voor herkenbaarheid. Een titel kan echt een titel van de brochure zijn, denk bijvoorbeeld aan een tijdschrift. Denk aan Voetbal International, Nieuwe Revu of LINDA. Maar het kan ook de naam van het bedrijf gaan, als het om een productcatalogus of bedrijfsgids gaat. De locatie van de titel is over het algemeen bovenin op de voorpagina, in het midden of links uitgelijnd.

    Je kunt er ook nog voor kiezen om een subtitel te gebruiken. Dit kan voor verduidelijk zorgen. Dit kan door bijvoorbeeld een jaartal gebruiken: collectie herfst 2022.

  • Met een afbeelding of, in veel gevallen, een foto, trek je pas echt de aandacht. Dit zorgt namelijk voor hét beeld van de cover. Kies dan ook altijd voor een mooie en goede foto. Deze moet uiteraard wel representatief zijn voor wat er binnen in de brochure wordt be- of geschreven. Zorg altijd voor een goede en professionele foto. Lukt dat niet zelf of intern? Een goede fotograaf is dan zeker wel aan te raden. Door een reeks foto’s te maken, waarvan één op de cover en de rest in het binnenwerk, creëer je op een eenvoudige manier herkenbaarheid. Door dezelfde stijl aan te houden, voorkom je dat het een ratjetoe aan verschillende foto’s en stijlen wordt.

  • Tekst op een cover kan heel goed. Alleen moet je wel uitkijken dat er geen hele lappen teksten op komen. Per ‘onderdeel’ zijn een paar woorden vaak al meer dan voldoende. Het is een ideale manier om al iets van de inhoud door te laten schemeren. Denk aan een prikkelende quote, een nieuwtje of iets anders dat de lezer uitnodigt om te gaan lezen.

Overzichtelijke inhoud

De meeste brochures worden in eerste instantie niet van A-Z gelezen. Er wordt vaak doorheen gebladerd, gekoppensneld en de interessantste artikelen zullen de meeste aandacht krijgen. Hierom is het belangrijk om een goede inhoudsopgave te gebruiken. Zo kan de lezer snel naar het hoofdstuk of onderwerp dat hij/zij interessant vindt. Dit voorkomt dat de ‘moed’ al eerder wordt opgegeven en de brochure opzij geschoven wordt.

Als aanvulling op een inhoudsopgave, zijn de paginanummers ook onmisbaar. Bij voorkeur in het midden of in de buitenste hoeken. Hier zijn de paginanummers het beste lees- en zichtbaar.

Een tekst die lekker leest

Er is weinig zo vervelend als een tekst die niet lekker leest. En dan niet de inhoud, maar hoe de tekst eruit ziet. Dus het lettertype, de grootte en bijvoorbeeld de regelafstand.

Je kunt de lettertypes in, grofweg, twee groepen verdelen: met schreef (serif) en schreefloos (sans serif). Met de schreef wordt het streepje aan de uiteinden van de letters bedoeld. De algemene regel is dat je voor langere teksten beter lettertypes mét schreef kunt gebruiken. Onze hersenen kunnen de letters namelijk sneller onderscheiden en zo kun je gemiddeld genomen makkelijker en sneller een tekst lezen. Wel wordt tegenwoordig steeds vaker voor schreefloos lettertype gekozen. Dit heeft vaak te maken met die modernere uitstraling van de lettertypes.

Daarnaast heb je ook nog de lettergrootte. De grootte die je voor je broodtekst kiest, is 9 - 12 pt. Dit zorgt ervoor dat de tekst goed te lezen is en de letters niet te groot of te klein worden. De titels en subtitels mogen natuurlijk een stuk groter, tot ongeveer 10x de grootte van je broodtekst.

Daar waar je niets drukt in je brochure zijn ook ongelooflijk belangrijk. Dit worden ook wel de witruimtes genoemd. Door het goed gebruiken van deze witruimtes zorg je voor een overzichtelijk geheel. Niet alleen qua tekst, maar dat geldt eigenlijk voor het complete ontwerp. Lange teksten kun je dus beter opdelen in verschillende alinea’s. En met de juist regelafstand (witruimte tussen de regels) zorg je voor soepel lezende tekst.

Heb je veel tekst? Dan kan het gebruik van witruimtes ook te veel worden. In dat geval kun je functioneel gebruik maken van afbeeldingen en/of foto’s. Dit onderbreekt de tekst mooi en kan zelfs nog zorgen voor extra informatie of duiding. Zo wordt het lezen en makkelijker en kun je ook nog extra informatie geven. Win-win situatie dus.

Afbeeldingen goed gebruiken

Foto’s en afbeeldingen versterken jouw brochure op meerdere punten. Niet alleen ziet het er een stuk aantrekkelijker uit als kleur in je ontwerp terugkomt. Ook breekt het de tekst en kan je op een eenvoudige manier informatie geven of iets verduidelijken. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp dus!

Zorg er dan ook altijd voor dat je goede foto’s gebruikt van goede kwaliteit. Voor de afbeeldingen die je in een brochure laat drukken, raden wij een minimale dpi (dots per inch) van 300 aan. Op die manier weet je zeker dat jouw afbeelding of foto haarscherp op het papier terecht komt.

Weest niet bang om ook eens een afbeelding te gebruiken die niet direct een functie heeft. Het opvullen van de ruimte of het breken van de tekst is ook ontzettend belangrijk. Daarbij zijn foto’s ook erg bepalend voor de sfeer. Er wordt niet voor niets gezegd: ‘een foto zegt meer dan 1.000 woorden’.


Je weet nu waar je aan moet denken als je aan de slag gaat met het maken van een brochure. Met onze voorbeelden van brochures kun je direct aan de slag. Waarvoor ga jij een brochure maken?

Tags:

01-06-2022
 
 

Reacties