Sparen, we houden ervan! We blijven terugkomen bij die ene winkel om de spaar- of stempelkaart vol te krijgen. En dit is precies wat de ondernemer wil! Ben jij ook op zoek naar een manier om jouw klanten te verbinden aan jouw bedrijf? Denk dan eens aan stempelkaarten. In dit blog lees je er alles over.
Kijk eens in je portemonnee. Hoeveel spaarkaarten en pasjes vind je? De kans is groot dat je aan een aantal spaaracties meedoet. Elke actie ben je met volle moed aangegaan en op enkele kaarten heb je meerdere punten of stempels verzameld. Misschien zit er zelfs een volle kaart bij! Hier ben je jouw eigen bewijs dat spaaracties werken. Je bent immers meerdere malen teruggekomen bij dezelfde winkel, met stempels op je stempelkaart als bewijs.
Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag met je eigen stempelkaart en zie al jouw klanten terugkomen. Enne, vergeet je niet die volle spaarkaart in te leveren? ;-)
Een digitale spaarkaart (via bijvoorbeeld een app) verdwijnt al snel tussen de grote hoeveelheid apps die je klant op zijn of haar telefoon heeft staan. Val daarom op met een fysieke spaarkaart! Deel stempelkaarten uit en ontwerp je eigen stempel met logo of een unieke boodschap. Dit maakt het sparen nóg leuker!
Gaat jouw voorkeur toch uit naar digitaal sparen? Haal je klanten over om te sparen met toonbankdisplays en geef ze een eigen PVC pasje, gekoppeld aan je app.
Tip 1: Een beloning die het waard is
Deze tip ligt misschien wat voor de hand. Verbind een beloning aan je stempelactie waar klanten daadwerkelijk interesse in hebben, en voor willen sparen. Is een korting voldoende? Een gratis koffie? Of moet je grootser uitpakken?
Tip 2: Direct belonen
Laat je klant niet te lang wachten op een beloning. Geef direct een stempel of spaarzegel wanneer je de spaarkaart uitreikt. En ontzorg je klant! Maak het de klant makkelijker door al het werk voor hem of haar te doen. Zo vergroot je de kans dat je klant meedoet aan de spaaractie.
Tip 3: Geef je klant voldoende tijd
De derde tip gaat over de tijd: geef je klant de tijd om te sparen. Niets is vervelender dan gelokt worden met een spaaractie, waarbij je onvoldoende tijd hebt om de kaart vol te krijgen. Hoe zorg je voor een spaaractie met een realistische looptijd? Ga bij jezelf na hoeveel tijd jij nodig zou hebben en neem deze tijd met een korreltje zout.
Tip 4: Benut je creativiteit
Een stempelkaart is het visitekaartje van je bedrijf. Je klant haalt de kaart tenslotte bij elk bezoek weer tevoorschijn en ziet deze vaak voorbij komen. Benut deze zichtbaarheid! Wees lekker creatief en denk out-of-the-box voor je ontwerp. Maak je stempelkaart af met een gepersonaliseerde stempel! Vergeet je de contactgegevens, openingsuren en website van je bedrijf niet te vermelden?
Tip 5: Help je klant op weg
Laat je klanten bijvoorbeeld 8 stempels sparen voor een gratis kop koffie. Vul in je ontwerp alvast 2 stempels in. Je klant hoeft nu nog maar 6 stempels tot een gratis koffie! Dit simpele, psychologische trucje zorgt ervoor dat je klant getriggerd wordt om de spaarkaart vol te krijgen.
Tip 6: Houdt rekening met je papiersoort
Een materiaal met luxe afwerking, zoals mat laminaat of hoogglans laminaat, is niet geschikt als stempelkaart. De inkt van de stempel hecht op deze afwerkingen namelijk niet!
Tip 7: Vergeet je stempelactie niet te promoten
Het neerleggen van je stempelkaarten bij de kassa trekt aandacht, maar lang niet genoeg. Laat je stempelkaart zien! Hang posters op in je winkel en promoot de actie bijvoorbeeld op social media.
Inspiratie gekregen voor een nieuwe spaaractie? Ga gelijk aan de slag met je eigen stempelkaarten! Past een actie niet helemaal bij jouw marketingstrategie? Een andere manier om klanten aan jou te verbinden is door tegoedbonnen en waardecheques te verkopen. We vertellen je er graag meer over!
Tags: