Het is een communicatiemiddel die al met jaar en dag gebruikt wordt en nóg steeds een effectieve manier van reclame maken is. We hebben het over flyers! Jouw flyers kan je laten drukken bij Drukland.nl. Maar hoe haal je het meeste uit jouw ontwerp? Voor een goede flyer zijn er een aantal punten die je in gedachten moet houden, wij behandelen ze hier, in dit blog!
Flyers maak en verspreid je natuurlijk met een doel. Je wilt iets onder de aandacht brengen; een actie? Jouw bedrijf? Een verandering? Bedenk dit voor jezelf! Daarnaast is het ook handig om te bedenken hoe je de flyers wilt verspreiden. Deze twee vragen zijn handig om te beantwoorden omdat dit het verschil kan maken tijdens de verschillende andere keuzes. Bijvoorbeeld van welk materiaal de flyer moet zijn, de grootte van de flyer en het ontwerp in zijn geheel.
Heb je bedacht waar je jouw flyer voor wilt gebruiken? Dan wordt het makkelijker om te kiezen tussen de verschillende soorten papier. Voor goedkoop en veel flyeren kies je voor dunne materialen van 100-135 gram. Wil je een flyer die langer meegaat en meer luxe uitstraalt kies dan voor dikkere materialen van 170-250 gram. Verder is het nog een belangrijk om te kijken of je gestreken of ongestreken papier wilt gebruiken voor de flyers. Hierbij is gestreken papier uiterst geschikt voor foto’s en afbeeldingen. Het ongestreken papier is juist beter voor geschreven boodschappen.
Welk formaat flyer kies jij? Alles is mogelijk! Toch is er voor de afmetingen van een flyer een favoriet, dit is de flyer van A5-formaat (14,8 x 21 cm). Daarnaast doen A4- en A6-formaat het ook erg goed als flyer. Natuurlijk kan je altijd voor een eigen formaat kiezen om nog meer op te vallen!
Wat de boodschap van jouw flyer ook is, één ding is zeker: te veel tekst is niet goed. Kies daarom voor een pakkende of opvallende afbeelding die in relatie staat tot de boodschap die jij wilt communiceren. Je hebt twee zijdes om jouw boodschap duidelijk op te maken, best veel ruimte die je logischerwijze het liefst allemaal wilt benutten. Doe dit niet! Houd de boodschap kort maar krachtig. Dit zal mensen meer uitnodigen om de flyer te bekijken en alle informatie die jij erop zet daadwerkelijk te lezen. Witruimtes zijn dan ook cruciaal voor een flyer, dit leest prettig en nodigt mensen uit. Je hoeft dus niet alle ruimtes op te vullen, liever niet zelfs!
Wil je toch meer informatie kwijt, of kan je geen keuzes maken in wat je wilt communiceren? Bekijk dan of een folder misschien het product is dat jij zoekt. Met een folder kan je kiezen voor meerdere pagina’s. Een folder zal je dan ook op een andere manier verspreiden en de boodschap zal anders benaderd worden door de lezer. Voor folders wordt er vaak wel de tijd genomen om meer informatie te lezen en te verwerken.
Als laatste willen wij jou de tip meegeven om in jouw directe omgeving om feedback te vragen. Wat roept het ontwerp van de flyer op bij vrienden, familie en collega’s? Hebben ze nog vragen? Vraag zelf om tips en tops die je vervolgens mee kunt nemen in de laatste fases van het ontwerpprocess.
Ben je eruit? Flyer of folder? Zijn de keuzes gemaakt voor het ontwerp? Ga dan snel verder naar het bestellen van jouw flyers bij Drukland.nl, zodat jij de flyers zo snel mogelijk de deur uit kunt doen!
Tags: