De allerbeste reclame is dichterbij dan je denkt

Wanneer het over marketing gaat, denk je snel aan grote campagnes op de radio, tv of drukwerk dat je overal terugvindt. En dan komt de online marketing daar nog eens bij. Maar wist je dat mond-tot-mond reclame de beste manier van marketing is? Mensen die fan van jou zijn, zijn de loyaalste klanten die je kunt hebben. Is dat moeilijk? Nee! Begin eens dichtbij, bij al jouw collega’s en medewerkers. Hoe? Wij geven je een paar tips.


valentijn bedrijf

Zoek het dichtbij

Concurrenten, klanten en potentiële klanten zullen binnen de meeste bedrijven waarschijnlijk de meeste aandachten krijgen. Op zich logisch, want daar is vaak het directe geld te halen. Uiteindelijk is en blijft het doel van een commercieel bedrijf natuurlijk geld verdienen. Maar er zijn nog meer manieren om daarvoor te zorgen. Eén daarvan is vanuit verschillende oogpunten een belangrijke. Dat zijn namelijk de mensen binnen het bedrijf zelf. Het blijkt uit vele verschillende studies en onderzoeken dat werknemers zich gewaardeerd willen voelen. Het zijn belangrijke ambassadeurs voor jouw bedrijf!

Herkenbaarheid in je uitingen

Een huisstijl, dat heb ik toch allang? Dat is ongetwijfeld zo. Maar hoe ver trek je die huisstijl eigenlijk door? Als je het beperkt tot het briefpapier, de enveloppen en misschien een vlag buiten, dan is er nog ontzettend veel te winnen. Wat dacht je van internal branding? Door je interne uitingen ook in je huisstijl te doen, creëer je ook intern herkenbaarheid. Je denkt dan al snel aan plafondhangers, borden, posters en andere uitingen. Dat kan natuurlijk heel goed, maar er zijn ook andere manieren.

Relatiegeschenken

Jouw werknemers of collega’s zijn ook relaties, ook al lijkt het soms alsof ze niet direct geld opleveren. Maar wat zou je zonder ze moeten? Met een persoonlijk relatiegeschenk geef je een stukje waardering. Laat speciale gebeurtenissen niet zomaar voorbij gaan. Een studie of cursus afgerond? Of een werkjubileum? Een goede reden om iemand eens in het zonnetje te zetten. Of wat te denken van gezinsuitbreiding? Met een rompertje met een slogan of logo of een leuk bedrukt babymutsje geef je een persoonlijk geschenk dat ook nog eens binding met jouw bedrijf heeft.

Je hoeft dus niet altijd te wachten tot kerst om je medewerkers waardering te geven in de vorm van (klein) presentje. Onverwachts iets krijgen zorgt er juist voor dat het nog beter wordt ontvangen!

Complimenten met… compliments cards

Vergeet - als je een presentje weggeeft - niet om een compliment card toe te voegen. Op zo’n compliment card kun je een korte boodschap plaatsen. Waarom waardeer je diegene? Het persoonlijk op een kaartje zetten geeft aan dat je ook echt moeite wilt doen om het over te brengen.

Kleed je werknemers aan

Wat ook een goede manier is om meer binding met je werknemers te krijgen, is kleding. Dit hoeft natuurlijk niet altijd werkkleding te zijn, al geeft dat op de werkvloer ook altijd wel een extra gevoel van eenheid. Ook dat zorgt weer voor extra binding. Maar wat te denken van bijvoorbeeld sportkleding? Er zijn veel mensen die sporten in hun vrije tijd. Of het fietsen, hardlopen, voetbal of juist in de sportschool is, er wordt sportkleding gedragen. Sportkleding uitdeling of desnoods tegen een sterk gereduceerd tarief verdelen is om meerdere redenen een goed idee. Jouw werknemer heeft gratis of goedkopere sportkleding, jouw logo wordt gezien op straat op een positieve manier én, niet onbelangrijk, je krijgt er een gemotiveerde en gezonde werknemer voor terug.


Wat je ook wilt doen voor je medewerkers, houdt altijd de missie en visie van je bedrijf in je achterhoofd. Heb je belangrijke peilers zoals bijvoorbeeld duurzaamheid, laat dit dan ook in je (relatie)geschenken terugkomen.

Tags:

31-01-2023
 
 

Reacties