Je hebt ze vast weleens voorbij zien komen, QR-codes. Ze worden de laatste jaren alleen maar populairder en zijn de ideale manier om jouw offline drukwerk te verbinden aan een digitale omgeving zoals bijvoorbeeld je website. Maar wat is een QR-code eigenlijk? Hoe werkt het en waar moet jij op letten bij het gebruiken van een QR-code op drukwerk? In dit blog vertellen wij je er alles over!
Een QR-code is een code die je met een mobiele telefoon scant om naar een bepaalde website of andere online omgeving te gaan. De code zelf is vaak vierkant en bestaat uit verschillende heel kleine vierkantjes. Deze vierkantjes samen vormen een unieke code. Je bepaalt zelf de website of pagina die je aan de QR-code hangt. Dit kan dus een homepage zijn, een video of bijvoorbeeld een productpagina. Door die veelzijdigheid wordt het op ontzettend veel producten gebruikt: groots op spandoeken of kleiner op flyers of zelfs visitekaartjes. De laatste tijd zie je het ook veel terug in de horeca. Scannen om bij een digitale menukaart uit te komen en daar je bestelling te plaatsen.
Het personaliseren van drukwerk kan op twee verschillende manieren:
De eerste optie wordt over het algemeen het vaakst gebruikt. Op ieder exemplaar staat exact dezelfde code gedrukt en iedereen wordt dus naar dezelfde URL geleid. Deze code neem je zelf al mee in het ontwerp en kun je aanmaken via een generator. Jij vult hier de gewenste URL in en de generator maakt er zelf een code van die jij vervolgens kunt gebruiken in je ontwerp.
In sommige gevallen wil je niet gebruik maken van één pagina, maar wil je iedereen een unieke URL geven. Dit wordt bijvoorbeeld veel gedaan op tickets en toegangsbewijzen. Je hoeft hierbij niet zelf voor ieder exemplaar een code te maken, dat kunnen wij voor je doen. Kies hierbij als extra optie ‘Personaliseren’. Je kunt vervolgens een lijst met gegevens naar ons mailen, zodat wij hier unieke QR-codes van kunnen maken.
Belangrijk is dat je code goed gescand kan worden. Te groot is onhandig, maar te klein zorgt juist ook weer voor problemen. Het is hierbij belangrijk dat je weet wat de scanafstand ongeveer zal zijn. Als je dit weet, kun je de grootte ook eenvoudig achterhalen. Wij hebben voor veel voorkomende producten de beste afmetingen voor je uitgezocht:
Scanafstand | Formaat QR-code | Voorbeeld drukwerk |
---|---|---|
10 meter | 38 x 38 cm | Spandoek of billboard langs de weg |
1,5 meter | 9,5 x 9,5 cm | Posters |
Ca. 20 cm | 2 x 2 cm | Flyers of visitekaartjes |
De kleine vierkantjes samen vormen de unieke code die verwijst naar een pagina. Hoe meer tekens de URL heeft, hoe meer vierkantjes er gebruikt worden. Zeker bij de kleinere QR-codes kan dit voor problemen zorgen bij lange URL’s. De vierkantjes zitten hierbij namelijk te dicht op elkaar en zijn door de camera niet meer te onderscheiden. Voor een goed werkende code kun je dan het beste de URL verkorten. Dat kan eenvoudig via sites als Bitly of Ow.ly. Je voert hier de URL in en er wordt automatisch een kortere link van gemaakt die je kunt gebruiken. Een korte link betekent minder vierkantjes en dus een duidelijkere code. Zo weet je zeker dat het scannen geen problemen oplevert!
Voordat je een volledige bestelling plaatst, is het altijd handig om de QR-code nog eens goed te testen. Dit kun je doen via een beeldscherm, door het bestand op ware grootte te openen en te scannen. Omdat het gedrukt op papier in sommige gevallen nog anders kan uitkomen, kun je zelf ook een afdruk maken - op ware grootte - via je eigen printer. Heb je de mogelijkheid, probeer het met verschillende telefoons. Android en Apple kunnen soms anders reageren en maak je de test helemaal volledig.
Alles goed en werkend? Dan kun je drukwerk mét QR-code bestellen! Worden het magazines? Flyers? Boeken? Wij gaan graag voor je aan de slag. En heb je nog vragen, dan helpen wij je natuurlijk graag.
Tags: