Een QR code is dé manier om offline en online met elkaar te verbinden. Dat komt bij steeds meer mensen binnen en daardoor is de QR code inmiddels ook niet meer weg te denken. Of het nu om een campagne gaat voor de verkiezingen of het bestellen van een drankje op het terras: het kan allemaal. Maar wat is een QR code precies en hoe zorg je ervoor dat er één op jouw visitekaartjes terecht komt. In dit blog lees je er alles over!
Een QR code is een afbeelding die bestaat uit verschillende losse zwarte vierkantjes. Deze vierkantjes vormen samen een unieke code. Door deze code te scannen met je smartphone wordt je doorgelinkt naar een internetpagina. Dat kan iedere pagina zijn, dat bepaal je helemaal zelf. Met de camera app op je telefoon scan je code. Hier wordt de code gelezen en herkent, zodat je terecht komt de pagina die gekoppeld is aan de QR code. Ideaal om fysiek drukwerk te koppelen aan een online omgeving.
Om gebruik te maken van een QR code, moet je er natuurlijk eerst één hebben. Gelukkig is dat niet ingewikkeld. Er zijn twee verschillende mogelijkheden. Welke optie voor jou van toepassing is, is afhankelijk van hoe je de code wilt gaan gebruiken. Een ontwerp voor een visitekaartje maken is vervolgens aan jou. Dus rondom de code kun je helemaal zelf bepalen hoe het ontwerp eruit komt te zien. Voorbeelden van visitekaartjes zien? Zo heb jij direct extra inspiratie om aan de slag te gaan!
Wil je dat alle ‘scanners’ naar dezelfde pagina worden geleid? Dan kun je op ieder visitekaartje dezelfde QR code gebruiken. Er wordt immers geen onderscheid gemaakt wie op welke pagina komt. Dit is vooral handig als je verwijst naar een pagina waar bijvoorbeeld meer of uitgebreidere informatie te vinden is.
Deze code kun je heel eenvoudig zelf maken via één van de vele QR-generators. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
Een andere optie is om op ieder visitekaartje of ander drukwerk een uniek QR code te plaatsen. Dit is vooral een populaire optie als je wilt bijhouden wie de QR code precies gescand heeft. Denk aan een entreebewijs of een persoonlijke actiepagina. In dit geval kunnen wij de verschillende codes voor je genereren bij het digitale drukwerk. Hiervoor lever je een Excel-bestand aan met alle informatie, inclusief de URL’s van de pagina’s.
Het is belangrijk dat jouw QR code het juiste formaat heeft. De werking blijft in principe hetzelfde, maar je wilt natuurlijk ook dat de code eenvoudig te scannen is. Een richtlijn waar je je aan vast kunt houden, vind je hieronder. Let op: dit zijn richtlijnen en geen regels. Het beste is om altijd zelf te testen of de code goed en gemakkelijk te scannen is.
Voor het formaat visitekaartje is een formaat van 2 x 2 cm dus helemaal prima. Er blijft voldoende ruimte voor de rest van je ontwerp en de code is toch op een fatsoenlijke afstand te scannen. Perfect!
De grootte van de vierkantjes in de QR code is gebaseerd op de lengte van de URL. Een korte URL geeft dus een code met grotere vierkantjes. Aangezien de code met 2 x 2 cm al relatief klein is, kan een lange(re) URL ervoor zorgen dat de code niet scanbaar is. In dit geval kun je - gratis - je URL inkorten. Dit kan bijvoorbeeld via de website Bitly. Jouw pagina blijft exact hetzelfde, maar omdat de URL korter is, wordt de code minder complex. En ook hiervoor geldt weer: het beste is om het zelf te testen. Print de code op ware grootte uit en probeer het met je eigen telefoon.
Tags: