Wie is er niet mee opgegroeid: posters! In dit geval zijn het vaak je idolen die boven je bed komen te hangen. Maar een poster is ook een marketingmiddel dat bij jouw onderneming zeker niet mag ontbreken. Het is namelijk een goede manier om op een eenvoudige en relatief goedkope manier veel mensen te bereiken. Maar wat zet je nu op een goede poster? Wij geven je een aantal do’s en don'ts, zodat ook jij de perfecte poster kunt maken!
Wat wil je bereiken met de poster? Dat is de vraag die je als eerste moet stellen. Dit wordt namelijk het vertrekpunt bij het ontwerpen van je poster. Een poster maken die moet bewegen om om iets te kopen is iets heel anders dan een poster die alleen maar hoeft te informeren. Zorg er dan uiteindelijk ook voor dat deze boodschap duidelijk en helder overkomt. Wat wordt er van de lezer verwacht? Moet deze iets doen? Of juist ergens naar toe? Laat het duidelijk weten. Hoe duidelijker dit is, hoe effectiever jouw poster is.
Een beeld of foto zegt meer dan duizend woorden. Zorg dus dat je niet te veel tekst op je poster plaatst. Een poster wordt toch vaak in het voorbijgaan vluchtig bekeken en gezien. Een lange tekst nodigt dan niet direct uit om verder te kijken. Een aantrekkelijk beeld door middel van bijvoorbeeld een foto zorgt hier juist wél voor. Ons advies: ga voor een duidelijke titel + eventuele subtitel en maak verder vrij baan voor een afbeelding of foto. Is er nog meer informatie die je perse in je ontwerp moet plaatsen? Dit kan prima onderaan de poster. Met de rest van de poster trek je, als het goed is, al de volledige aandacht!
Een poster is, over het algemeen, een vrij groot stuk papier. Door te werken met een duidelijk focus punt, zorg je ervoor dat de aandacht op één punt komt te liggen. Zo voorkom je dat de aandacht verdeeld wordt over verschillende punten. Wat het focuspunt is, dat ligt voornamelijk aan het ontwerp en het doel van de poster. Dit kan zowel een afbeelding als een stuk tekst of titel zijn.
Verder is de indeling niet onbelangrijk. Over het algemeen valt je oog als eerst op de bovenste gedeelte van de posters. Dit geldt voor eigenlijk al het drukwerk, maar ook bijvoorbeeld voor digitale posters. Zet je belangrijkste informatie of afbeelding dan ook de bovenste helft om de lezer het effectiefst te bereiken.
Er leest weinig zo onprettig als teksten die te dicht op elkaar staan. Dit geldt niet alleen voor de posters, maar eigenlijk voor het al drukwerk. We kunnen wel zeggen dat je een goed leesbare tekst maakt juist met dat wat je níet drukt. Een goede afstand tussen letters, woorden en ook zeker zinnen zorgen voor een rustig geheel. Hierdoor leest het prettig en natuurlijk en hoeft de lezer daar niet al te veel moeite voor doen. Voor de titels en eventuele subtitles geldt: less is more. Zorg hier voor korte en krachtige zinnen om je boodschap optimaal over te brengen.
Is er toch tekst perse in je ontwerp meegenomen moet worden, maar in eerste instantie niet het belangrijkste is? Dit kun je als ‘gewone’ tekst onderaan de poster zetten. Dit zal in eerste instantie niet direct opvallen.
Wil je dat je poster goed gelezen wordt? Natuurlijk wil je dat! Zorg dan voor goede contrasterende kleuren. Hierdoor vallen, met name, de teksten veel beter op. Het meest bekende voorbeeld van contrasterende kleuren is zwart-wit, maar natuurlijk zijn er ook tal van andere kleuren die je prima met elkaar kunt combineren.
Heb je een huisstijl? Laat deze dan duidelijk terugkomen in je ontwerp. Dit zorgt voor extra herkenbaarheid en vertrouwen als alle uitingen deze stijl hebben. Houd wel in je achterhoofd dat de poster goed leesbaar moet blijven. Botst dat op sommige punten met je huisstijl? Zoek dan een oplossing waarbij de tekst wel goed leesbaar is.
Wanneer de poster op een specifieke plek komt te hangen, dan kun je er ook voor kiezen je poster aan te laten sluiten op het interieur. Denk bijvoorbeeld aan één winkel of een speciale ruimte. Hierbij kun je gemakkelijk de poster nóg meer laten opvallen. Dit is wel alleen handig als de posters niet te algemeen worden ingezet.
Naast het opmaken van het drukbestand, zijn er nog meer tips voor het maken van een poster. Denk bijvoorbeeld een het juiste formaat, het materiaal en de afwerking. Alles zodat jij het maximale uit je poster haalt.
Tags: